Wat is affirmeren en hoe gebruik je het om jouw zelfvertrouwen een boost te geven?

Je komt vast wel eens in een situatie terecht waarin je net wat meer zelfvertrouwen kunt gebruiken. Een sollicitatiegesprek bijvoorbeeld, of een belangrijke meeting op werk. Je wilt in dat soort situaties het liefst vol vertrouwen handelen, maar bent misschien toch wat nerveus of onzeker. Hoe je dat dan aanpakt? Met affirmeren!

Wat is affirmeren?

Nu vraag je je vast af wat affirmeren precies is. Affirmeren houdt in dat je negatieve gedachten wegdrukt door positieve gedachten. Bijvoorbeeld: “Ik ben wél creatief”, terwijl je daar eerder aan twijfelde. Herhaal je de positieve gedachten vaak genoeg, dan ga je er volgens veel psychologen en coaches vanzelf in geloven. Zeg je dus elke dag tegen jezelf dat je wél creatief bent, dan ga je met meer zelfvertrouwen aan de slag met die volgende creatieve klus. Wil je meer weten over affirmeren en je zelfvertrouwen een boost geven? Dan kun je ervoor kiezen om een cursus assertiviteit te volgen.

Hoe werkt het?

Maar hoe kun je nu geloven in iets terwijl je op dat moment juist bent overtuigd van het tegenovergestelde? Affirmaties zijn eigenlijk een truc om je hersenen iets anders te laten geloven. Met affirmaties programmeer je als het ware je hersenen opnieuw door deze te blijven herhalen. Je kunt het eigenlijk vergelijken met het krijgen van complimenten. Krijg je bijvoorbeeld vaak complimenten dat je zulke lekkere taarten bakt? Dan raak je vanzelf overtuigd dat je een goede taartenbakker bent. Terwijl wanneer je juist kritiek krijgt op je bakkunsten, je eerder gaat geloven dat je er helemaal niet goed in bent.

Wat zijn goede affirmaties?

Google op ‘affirmaties’ en je komt vast heel wat voorbeelden van affirmaties tegen. Echter is het altijd beter om je eigen affirmaties te bedenken. Luister goed naar de negatieve gedachten die je hebt en probeer deze om te zetten naar iets positiefs. Een goede affirmatie is kort en krachtig, bevat een of meerdere werkwoorden, is positief en in de tegenwoordige tijd geformuleerd en ligt dicht bij jezelf. Voorbeelden van affirmaties zijn “Ik ben goed in wat ik doe”, “Ik accepteer mezelf zoals ik ben”, en “Ik ben creatief en getalenteerd”. Spreek de affirmatie hardop uit, zodat het nog beter werkt.

admin

Read Previous

Benieuwd wat een hoorapparaat kost en of het vergoed wordt?

Read Next

Legionella, eerst een monstername, dan pas aanpakken