Hoeveel slaap heb ik nodig?

Genoeg slaap

De één kan met 4 uurtjes slaap en de ander ligt zo 11 uur achter elkaar in bed. Waar ligt dat aan, hoe kan dat en hoeveel slaap heb je nu nodig?

Van slapen krijg je altijd meer energie. Toch heeft de ene genoeg aan een paar uurtjes en net zoveel energie als iemand die 10 uur nodig heeft. Feitelijk is het zo dat maar één procent van de mensheid minder dan 4 uur hoeft te slapen om goed te functioneren. Dit heeft te maken met je genen, daarom is het ook vaak erfelijk.

Hoeveel uur slaap heb je nodig als volwassene?

De meeste volwassenen hebben zo’n 7 tot 9 uur slaap nodig. Dit is nodig voor je lichaam om de meeste afvalstoffen die je hebt verzameld weer weg te werken. Dit houdt in dat giftige stoffen worden verwijdert en de schade aan de cellen wordt hersteld. Het is heel wonderlijk dat je lichaam in staat is dit allemaal automatisch te regelen. Daarom is het belangrijk om het liefst elke nacht minstens 7 uur te slapen. Dit is positief voor je lichaam en geest!

Stel je hebt minder slaap nodig dan is dit een uitzonderlijk fenomeen. Uit onderzoek is gebleken dat er bij die mensen een verandering plaatsvindt in het DEC2-gen. Dit gen heeft invloed op het orexine gehalte in je lichaam. Dit hormoon zorgt ervoor dat je wakker en alert blijft. DEC2 ontremd de orexine productie en dit leidt ertoe dat sommigen van ons met veel minder slaap net zoveel energie hebben als jij.

De slaapkwaliteit is ook belangrijk om mee te nemen. Goed slapen wordt bepaald door:

  • Dat je binnen een halfuur in slaap valt
  • ’s nachts niet of nauwelijks wakker wordt
  • Meer dan 85% van je tijd in je bed slapend doorbrengt

Hoeveel slaap heeft een kind nodig

Dit hangt natuurlijk van de leeftijd af. Een kind van 1 tot 2 jaar heeft al gauw tot 14 uur slaap nodig. De leeftijd 3 tot 5 is ongeveer 12 uur en vanaf 6 tot 13 jaar is de aanbevolen hoeveelheid slaap ongeveer 10 uur.

In het brein van een baby gebeurt zoveel dat lichaam en geest een ruime hoeveelheid tijd nodig hebben om alle verbruikte energie weer op te laden. Bij pubers is het een ander verhaal, zij slapen het liefst pas laat in de avond en staan ’s ochtends niet graag vroeg op. Dit heeft puur te maken met de hormonen die de boel in de war schoppen.

Ouderen

Ouderen slapen vaak licht. Het slaaphormoon melatonine neemt af en dit zorgt voor een onrustig slaapritme. ‘S middags een dutje doen is daarom een prima oplossing voor het slaaptekort. Ouderen boven de 65 jaar hebben gemiddeld aan 7 uur slaap genoeg.

Af en toe minder slaap is niet schadelijk en kan je lichaam prima hebben. Het is ook van belang naar je lichaam te luisteren, je zal vanzelf signalen krijgen als er iets niet goed is. Welterusten!

Joey Haerkens

Read Previous

Tips om beter te slapen

Read Next

Hoe voorkom je een burn-out

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *